Pénztárgépek kötelező összeköttetése az adóhatósággal
2013.05.27 17:19Tavaly év végén hozták nyilvánosságra, hogy a kereskedelmi, illetve szolgáltatói egységeknek át kell állniuk az adóhatósággal online adatkapcsolatra képes pénztárgépek alkalmazására. Az életbe lépő intézkedéscsomag célja a költségvetésben éktelenkedő űr betöltése.
Az adóhatóság az online összeköttetés bevezetésével a pénztárgépek, illetve taxiórák működésének „folyamatos megfigyelésével” bővíti felügyeleti körét, melynek segítségével az áfa-bevételek jelentős – megközelítőleg 95 milliárd forintos - növekedését, valamint a gazdaság fehéredését várják.
Közeledő határidők
Az új típusú pénztárgépekre való átállás időpontja: 2013. május 1.
Azonban a NAV türelmi időt rendelt el a vállalkozásoknak az átállásra:
- ELEKTRONIKUS NAPLÓVAL NEM RENDELKEZŐ PÉNZTÁRGÉPEK esetén 2013. június 30-ig,
- elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépek esetén 2013. december 1-ig.
Azonban az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépek üzemeltetői 2013. július 1-től adatszolgáltatásra kötelezettek, melyben nyilatkozniuk szükséges az alábbiakról:
- a pénztárgéppel kibocsátott nyugták, illetve
- az egyszerűsített számlák adatairól.
A megvalósítás mikéntjei
A fentieknek megfelelően tehát a pénztárgép használatra kötelezett vállalkozásoknak az adóhatóság által közzétett határidőig olyan pénztárgépet szükséges beszerezniük, illetve mindennapi tevékenysége során használniuk, amely az előírt adatokat (bizonylati adattartalom, illetve szerkezet), illetve a kommunikációs összeköttetést a pénztárgép és a NAV szerverei között biztosítja.
Ennek eszközeként tehát ún. Adóügyi Ellenőrző Egység (AEE) felszerelése szükséges, mely:
- bármely magyar mobilszolgáltató hálózatára felcsatlakoztatható
- minimum egymillió bizonylat adattárolására alkalmazható.
A mentéseket pedig minden hónap 10-ig szükséges az illetékes adóhatóság címére továbbítani.
A cégeknek lehetőségük van támogatást kérni a pénztárgépek törvényi megfeleltetésének bevezetésére az adóhatóságtól. A jogosultaknak ugyanis 50 ezer forintos támogatást nyújt a NAV, mely kérelmek benyújtására 2013. október 31-ig van lehetőség. A támogatás a következő feltételek mellett igényelhető:
- az éves árbevétel nem éri el az 500 millió forintot,
- nincs adótartozás,
- nem áll csőd- vagy felszámolási eljárás alatt,
- a fehérgazdaság szabályai szerint működik.
A felmentés lehetősége
Lehetőség van 1 éves, ideiglenes felmentés igénylésére, amennyiben
- a vállalkozás székhelye/telephelye/üzlete/pénzátvételi helye olyan helyen található, ahol a szükséges elektronikus hálózat nem érhető el
- a hálózat elérésére külső antennával, vagy egyéb módon sincs lehetőség
- a hálózathoz történő csatlakozás aránytalanul nagy terhet róna a vállalkozásra.
Fontos információ, hogy ezen időszak alatt is szükséges azonban az áfa-törvény szerinti adatszolgáltatás. Így tehát a pénztárgép adatait
- folyamatosan menteni kell CD/DVD-re, vagy bármilyen más adathordozóra, melyeket havi rendszerességgel szükséges eljuttatni az adóhatóság részére, VAGY
- a zárást követően biztosítani kell a pénztárgép a hálózat által elérhető helyre történő eljuttatását.
Az egyéves mentességi időszak lejárta után – amennyiben a fenti feltételek továbbra sem biztosítottak – a felmentés újra kérvényezhető.
Azonban fontos felhívnunk a figyelmet, hogy a mentesség csak az online adatszolgáltatásra vonatkozik, így tehát az online kapcsolatra képes, új típusú pénztárgép használatának kötelezettsége alól nem érvényesíthető a felmentés.
Várható eredmények
A pénztárgépek és a NAV folyamatos „kommunikációjával” egyszerűbbé válhatnak az ellenőrzések, ugyanis már nem lesz szükség kiszállásra a szalagok, és egyéb nyilvántartások böngészésére felmerülő kételyek esetén. Mindez ugyanis helyben, az irodában ülve elvégezhető! Természetesen nem valós idejű „megfigyelésről” van szó, azonban e zárt rendszer kialakításával hatékonyabban végezhetők ad hoc ellenőrzések.
A konkrét cél: a jelenleg forgalomban lévő 400 ezer pénztárgép feletti kontroll megvalósítása, az évi kb. 500-700 milliárd összegű, be nem fizetett áfa csökkentése. (Ezen eredmény elérését csak tovább erősíti az áfa-kiutalási idő 75 napra történő emelkedése, valamint az áfa-bevallások megreformálása: tételesen, számlánként szükséges elszámolni e tételeket az adóhatóság felé.
Amennyiben a jogszabályban foglaltak nem kerülnek betartásra, úgy az adóhatóság jelentős mértékű bírságot szab ki, mely magánszemély esetén akár 500 ezer forintot, míg nem magánszemély esetében akár az 1 millió forintot is elérheti.
Amennyiben további információkra van szüksége, vagy segítséget nyújthatunk az adatszolgáltatás további követelményeiről, forduljon hozzánk bizalommal a konyveles@arkconsulting.hu e-mail címen!
Készítette: Dénes Renáta és Szakonyi Szilvia, számviteli vezetők
Készült: 2013.04.16.