Pénzforgalmi elszámolás, és szabályai

2013.01.14 16:23
Mit jelent a pénzforgalmi adózás?

A kisvállalkozások likviditási problémái nagy terhet jelentenek a vállalkozások számára.  Az egyik, ÁFA törvényt érintő változás 2013.01.01-től lehetővé teszi, hogy az adóalany a fizetendő adót ne a teljesítés alapján, hanem az összeg megtérítését követően fizesse csak meg.
A pénzforgalmi adózás azt jelenti, hogy az eladónak, a számla kiállítójának csak akkor kell megfizetnie az adót ha az értékesítés után a pénzt már megkapta. A megfizetendő adót pedig csak a már megkapott összeg után kell kiszámolni. Természetesen a másik oldalt is szükséges figyelembe venni, a vevő csak akkor vonhatja le az adó összegét, ha az eladó részére már megfizette a számla ellenértékét. Ebben az esetben ugyancsak azután az összeg után vonható le az adó, amely már kifizetésre került.

Ki választhatja a pénzforgalmi adózás technikáját?

Az a vállalkozás, aki 2013 első napján a 2004.évi XXXIV. tv., Kkv törvény értelmében kisvállalkozásnak minősül. Összefoglalva az a társaság, amelyre kapcsolt vállalkozásaival együtt igaz, hogy

  • az utolsó lezárt év (2011) alapján az árbevétele VAGY mérlegfőösszege alacsonyabb 10 millió eurónál ÉS
  • a foglalkoztatottak létszáma kevesebb 50 főnél
  • a tárgyévet megelőző évben (2012) és várhatóan a tárgyévben (2013) a nettó bevétele ne haladja meg a 125 millió Ft-ot (ebben a pontban nem kell összesíteni a kapcsolt vállalkozás adatait)
Ki nem választhatja a pénzforgalmi adózás technikáját?
  • az a vállalkozás, aki csőd – vagy felszámolási eljárás alatt áll
  • az a külföldi vállalkozás, aki csak adószámmal rendelkezik, ám belföldi telephellyel nem.
Mikor kell választani, ha szeretne élni vele?

A pénzforgalmi adózást 2012.12.31-ig kell bejelenteni. Kérdésként merülhet fel, hogy az év közben alakult vállalkozások is választhatják-e ezt az adózási módot. Amennyiben a tárgyévben várhatóan az időszakosan számolt értékhatár alatt marad a bevétel, abban az esetben igen. Azoknak a vállalkozásoknak, akik élnek a lehetőséggel, nem szükséges minden évben bejelenteniük ennek tényét.

Milyen esetben szűnhet meg az adózás alkalmazása?
  • Amennyiben az adott évet követően nem kívánja a társaság tovább alkalmazni a pénzforgalmi adózást, és az adott év végén bejelenti ezt az adóhatóság felé.
  • Automatikusan megszűnik a pénzforgalmi adózás, amennyiben az arra jogosító értékhatár túllépésre kerül.
  • Amennyiben az adott év első napján (az előző év decemberében történő vizsgálat során) nem minősül kisvállalkozásnak az adóalany.
  • Amennyiben a vállalkozás csőd- vagy felszámolási eljárás alá kerül.
  • Amennyiben az adóalany szünetelteti a tevékenységét.
  • Amennyiben jogutód nélkül megszűnik a vállalkozás.
  • Amennyiben olyan módon változik meg az elszámolást alkalmazandó áfatörvény szerinti jogállás, hogy a vállalkozástól nem követelhető adófizetés (pl. alanyi adómentességet választ)

Amennyiben a fent említett bármely okból megszűnik a pénzforgalmi elszámolás lehetősége, a megszűnést megelőzően kiállított számlák esetében az adófizetési kötelezettség továbbra is az összeg beérkezésekor keletkezik.

Milyen esetben nem alkalmazható értékesítés során a szabály?
  • az ellenérték részletre történő megfizetése esetén (az adót a részlet jóváírásakor kell megfizetni és levonni)
  • közösségi adómentes értékesítés során
  • utazásszervezési szolgáltatásra vonatkozó különös szabály esetén
  • használt ingóságra, műalkotásokra vonatkozó szabály esetén
  • befektetési aranyra vonatkozó szabály esetén
Van-e eltérés a számla kiállításában?

Az a vállalkozás, aki alkalmazza a pénzforgalmi szabályt továbbra is ugyanúgy számlázhat, mint korábban, viszont fel kell tüntetni a számlán, hogy az „PÉNZFORGALMI ELSZÁMOLÁSÚ SZÁMLA”.

Amennyiben a segítségükre lehetünk adózási kérdésekben, kérjük, forduljanak kollégáinkhoz bizalommal!