Néhány jó tanács, ha ajtaján kopogtat a NAV

2014.03.21 09:06

Múlt heti hírlevelünkben összefoglaltuk az adóhatóság irányelveit, melyből egyértelműen kiderült, ki számíthat nagyobb bizonyossággal revízióra 2014-ben.

Előbb-utóbb azonban nagy valószínűséggel minden vállalkozás találkozik az adóhatóság ellenőreivel – hiába végzi szabályosan a tevékenységét. Ezen a héten néhány jó tanáccsal szeretnénk ellátni Önöket arra vonatkozóan, hogy mi a teendőjük, ha kopogtat a NAV…

Versenyelőnyben

Az elmúlt egy-két évben többször írtunk már az ellenőrzések során szerzett tapasztalatainkról, amelyek során megállapítottuk, hogy az adóhatóság munkáját jelentős szemléletváltás jellemzi.

Nem árulunk zsákbamacskát! Mindezt alátámasztja az, hogy

  • kiépített hálózatával szinte mindenre kiterjedő vizsgálatokat indíthat,
    • hozzáférés a vizsgált cég szoftvereihez
    • hatékony kommunikáció kiépítése a bankokkal
    • társhatósági együttműködések kiépítése
    • tételes belföldi áfa összesítő (növeli a fiktív számlákat kiállítók, illetve körbeszámlázók felkutatásának eredményességét)
    • SŐT! a napokban megjelent információk arról szólnak, hogy a következő cél: a cég teljes könyvelésének bekötése a NAV revizoraihoz
  • egyre “kreatívabb” ellenőrzési módszereket vet be
    • zumba órán való részvétel
    • tetováltatás
    • lakásfelújítási munkálatok indítása – hogy csak néhány példát említsünk.

Az utóbbi időszakban nagy nyilvánosságot kapott online pénztárgépek bevezetése is új eszközt ad az adóhatóság kezében, hiszen e folyamatos kommunikációval még egyszerűbbé válhatnak az ellenőrzések:

  • a pénztárszalagok, és egyéb nyilvántartások ellenőrzésére nincs szükség „kiszállásra”
  • kikalkulálható, hogy az adott üzletben pontosan hány pénztárgépnek kell lennie a tevékenység zavartalan lebonyolításához
  • kideríthető, hogy használnak-e az adott üzletben nem regisztrált pénztárgépet, és ha igen, részesült-e felmentésben
  • kontrollálható, hogy a próbavásárlás során vásárolt tételeket rögzítette-e a beépített egység, és az rendben befutott-e az adóhatóság szerverére
  • lehetőséget adnak a hatékony forgalomszámlálásra (a nyitókészlet értékéből kiindulva megkönnyítik a pénztárgépbe be nem ütött értékesítések kimutatását)

Hogyan várjuk az ellenőröket?

A tavalyi év igen eredményesnek bizonyult, az elvárt terveket majdnem teljes mértékben teljesítették az adóhatóság munkatársai. Míg 2012-ben 450 ezer vizsgálatot indítottak, mely során 466,7 milliárd adóhiányt állapítottak meg, addig 2013-ben 483 ezer vizsgálatot bonyolítottak le, melynek eredményeként 515 milliárd forint nettó adóhiányt állapítottak meg. Ennek túlnyomó része, 86,5%-a áfát érintő ellenőrzésből származott.

A cél ezen eredmény további növelése. Ahhoz, hogy Ön biztonságban álljon egy esetleges vizsgálat elé, javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez, aki

  • segítséget nyújt abban, hogy minden gazdasági esemény hitelt érdemlően alátámasztásra, bizonylatolásra kerüljön,
  • belső ellenőrzést végez, így biztosítva, hogy cége dokumentációja a törvényi előírásoknak megfelelő legyen
  • biztosítja, hogy az ellenőrzés során kizárólag az eljáráshoz kapcsolódó adatszolgáltatás történjen meg
  • az igényeit megérti, és azokat teljes körűen képviseli az adóhatósággal történő kommunikáció teljes egésze során.

Amennyiben kérdése merült fel, vagy bővebb információkra kíváncsi az ellenőrzésekkel kapcsolatban, forduljon hozzánk bizalommal az adotanacsadas@arkconsulting.hu e-mail címen, vagy a 06 1 / 269 1631 telefonszámon!


Készítette: Tóth Ildikó, adótanácsadó
Készült: 2014.03.21.