Mire számíthatunk az e-útdíj bevezetésével?

2013.07.09 13:01

Az eddig csupán tervezett díjrendszer hazánkban is bevezetésre kerül: a megtett úttal arányos útdíj fizetése 2013. július 1-től kötelező a 3,5 tonnát meghaladó tehergépkocsik számára. Ez jelentős pluszterhet ró a vállalkozások, és elsősorban a fuvarozók vállára, azonban az úthálózat fenntartási költségeinek folyamatos emelkedése nélkülözhetetlenné teszi az e-útdíj alkalmazását.

De mit takar ez a gyakorlatban? Az alábbiakban erre a kérdésre szeretnénk választ adni a legfontosabb információk összegyűjtésével.

Az alapok

Kevesebb, mint egy hónap múlva a magyar úthálózat 6513 km hosszú szakaszain kerül bevezetésre a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer, a HU-GO.

A május 31-én, a Magyar Közlönyben nyilvánosságra hozott rendelet szerint az útdíj az elemi útszakaszok után fizetendő, melyek a tervezett módon a két lehajtó közti szakaszokat jelentik. A rendelet tartalmazza az egyedi díjszabási paramétereket, ugyanis a fizetendő útdíj függ

  • a használt úttípustól (autópálya, autóút vagy főút)
  • a gépjármű kategóriájától (J2, J3, J4)
  • a gépjármú környezetvédelmi besorolásától (A,B,C)

Ezek alapján tehát összesen 18 díjtétel került kialakításra az alábbiak szerint:

Környezetvédelmi kategória

J2 díjkategória

J3 díjkategória

J4 díjkategória

Gyorsforgalmi út

Főút

Gyorsforgalmi út

Főút

Gyorsforgalmi út

Főút

A

42,41

18,04

59,52

31,23

86,70

54,07

B

49,89

21,23

70,02

36,75

108,38

67,60

C

57,38

24,41

80,53

42,26

130,06

81,11

 

A rendszer szolgáltatói - ezzel együtt díjszedői – feladatait az Állami Autópálya Kezelő Zrt. látja el, valamint az ellenőrzési folyamatokban szorosan együttműködik a díjellenőrző hatósággal, mely tisztséget a Rendőrség tölti be.

Az útdíj bevallása

Mivel a törvényi rendelet előírásai szerint az e-útdíj a ténylegesen megtett útszakaszok után, előre fizetendő, így annak kezelése nagyfokú körültekintést igényel. A bevallásra az előírások szerint két lehetőség áll az útdíjköteles autók használóinak rendelkezésére:

 

1. Fedélzeti eszköz segítségével történő bevallás

Ez elsősorban azok számára előnyös, akik meglehetősen gyakran használják a kijelölt, díjköteles szakaszokat.
E módszer feltételei:

  • előzetes regisztráció az Állami Autópálya Kezelő Zrt-vel (ezt előre láthatóan 2013. június 24-től lehet megtenni a www.hu-go.hu ügyfélszolgálati honlapon)
  • szerződéskötés az ún. bevallási közreműködővel
  • erre a célra kialakított eszköz beszerzése a közreműködő szolgáltatótól (ennek induló költsége megközelítőleg 50 ezer forint)

Ebben az esetben az e-útdíj fizetése az útdíjszolgáltatónál vezetett folyószámlán keresztül, a „nyomkövető eszköz” által mért úthasználat alapján történik. E módszer választásakor a vezetett számlát előre szükséges feltölteni, ugyanis az utak használatára ez nyújt fedezetet.

 

2. Előre megváltott viszonylati jeggyel történő bevallás

E bevallási mód választása azok számára előnyös, akik az útdíjköteles szakaszokat alkalmanként használják. Ugyanis ebben az esetben az útvonalat előzetesen szükséges megtervezni – az ügyfélszolgálati portálon, vagy pedig az értékesítési pontokon -, melyhez az alábbi adatokat kell megadni:

  • az út kezdő- és végpontja (maximálisan 4 érintési pont adható meg)
  • a jármű legfontosabb adatai (környezetvédelmi osztály, tengelyszám, össztömeg, gépjármű magassága, rendszám, felségjel, kamionstop nyilatkozat)

A fenti adatok alapján a rendszer kikalkulálja a fizetendő díjat, mely alapján a viszonylati jegy megvásárolható. Fontos információk továbbá, hogy

  • kizárólag a megadott útvonalra biztosít egyszeri úthasználatot
  • az előre megváltott viszonylati jegy két naptári napig érvényes (az utazást megelőző max. 30 nappal vásárolható meg)
  • közvetlenül az utazás megkezdése előtt vásárolt jegy a következő nap éjfélig használható.
Ellenőrzés és szankciók

Ahogyan azt korábban is megírtuk, az ellenőrzési jogkört a Rendőrség gyakorolja. A jogosulatlan díjhasználat – alacsonyabb díjfizetés/nemfizetés – kiszűrésére az alábbi eszközök állnak a hatóság segítségére:

  • fixen telepített díjellenőrző állomások
  • mobil ellenőrző egységek
  • a határátkelőhelyeken kiépített, bővített ellenőrzési pontok.

A jogosulatlan használat szankciójaként közigazgatási bírságra kell számítani, mely kiszabására a joggyakorlat szerint kétféle módon kerülhet sor:

  • helyszíni ellenőrzés során megállapított útdíj-szabálytalanság (ebben az esetben a járművezetőt terheli a felelősség)
  • helyszíni megállítás nélküli, az ellenőrző rendszerek által megállapított szabálytalanság (ekkor a felelősség a gépjármű tulajdonosát, üzemben tartóját terheli)

Az útdíj bevezetése, valamint szabályainak betartása a tranzitforgalmat is érinti: a kiszabott bírság utólag, a következő határátlépés alkalmával is beszedhető.

E-útdíj kompenzációs megállapodás

A fuvarozók versenyképességének javítása érdekében az állam kedvezményes megállapodást kötött a fuvarvállalatokkal. Ennek értelmében

  • a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó-költségek csökkennek
  • a befizetett útdíj 7,5%-a levonhatóvá válik az iparűzési adóból
  • a plusz díjteher finanszírozását lehetővé téve kedvezményes forgóhitel konstrukció kerül kialakításra.

 

Az útdíj bevezetésével tehát jelentős változásokra szükséges felkészülni, hiszen a magas költségek mellett körültekintő ügyintézést, folyamatos figyelmet, optimális útkialakítást, valamint rendszeres, és átlátható adminisztrációt követel meg.

Amennyiben bővebb információkra van szüksége, vagy kérdése merült fel, forduljon hozzánk bizalommal a 06 1 / 269 1631 telefonszámon, vagy a konyveles@arkconsulting.hu e-mail címen!


Készült: 2013.06.12.