Mire számíthatunk az e-útdíj bevezetésével?
2013.07.09 13:01Az eddig csupán tervezett díjrendszer hazánkban is bevezetésre kerül: a megtett úttal arányos útdíj fizetése 2013. július 1-től kötelező a 3,5 tonnát meghaladó tehergépkocsik számára. Ez jelentős pluszterhet ró a vállalkozások, és elsősorban a fuvarozók vállára, azonban az úthálózat fenntartási költségeinek folyamatos emelkedése nélkülözhetetlenné teszi az e-útdíj alkalmazását.
De mit takar ez a gyakorlatban? Az alábbiakban erre a kérdésre szeretnénk választ adni a legfontosabb információk összegyűjtésével.
Az alapok
Kevesebb, mint egy hónap múlva a magyar úthálózat 6513 km hosszú szakaszain kerül bevezetésre a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer, a HU-GO.
A május 31-én, a Magyar Közlönyben nyilvánosságra hozott rendelet szerint az útdíj az elemi útszakaszok után fizetendő, melyek a tervezett módon a két lehajtó közti szakaszokat jelentik. A rendelet tartalmazza az egyedi díjszabási paramétereket, ugyanis a fizetendő útdíj függ
- a használt úttípustól (autópálya, autóút vagy főút)
- a gépjármű kategóriájától (J2, J3, J4)
- a gépjármú környezetvédelmi besorolásától (A,B,C)
Ezek alapján tehát összesen 18 díjtétel került kialakításra az alábbiak szerint:
Környezetvédelmi kategória |
J2 díjkategória |
J3 díjkategória |
J4 díjkategória |
|||
Gyorsforgalmi út |
Főút |
Gyorsforgalmi út |
Főút |
Gyorsforgalmi út |
Főút |
|
A |
42,41 |
18,04 |
59,52 |
31,23 |
86,70 |
54,07 |
B |
49,89 |
21,23 |
70,02 |
36,75 |
108,38 |
67,60 |
C |
57,38 |
24,41 |
80,53 |
42,26 |
130,06 |
81,11 |
A rendszer szolgáltatói - ezzel együtt díjszedői – feladatait az Állami Autópálya Kezelő Zrt. látja el, valamint az ellenőrzési folyamatokban szorosan együttműködik a díjellenőrző hatósággal, mely tisztséget a Rendőrség tölti be.
Az útdíj bevallása
Mivel a törvényi rendelet előírásai szerint az e-útdíj a ténylegesen megtett útszakaszok után, előre fizetendő, így annak kezelése nagyfokú körültekintést igényel. A bevallásra az előírások szerint két lehetőség áll az útdíjköteles autók használóinak rendelkezésére:
1. Fedélzeti eszköz segítségével történő bevallás
Ez elsősorban azok számára előnyös, akik meglehetősen gyakran használják a kijelölt, díjköteles szakaszokat.
E módszer feltételei:
- előzetes regisztráció az Állami Autópálya Kezelő Zrt-vel (ezt előre láthatóan 2013. június 24-től lehet megtenni a www.hu-go.hu ügyfélszolgálati honlapon)
- szerződéskötés az ún. bevallási közreműködővel
- erre a célra kialakított eszköz beszerzése a közreműködő szolgáltatótól (ennek induló költsége megközelítőleg 50 ezer forint)
Ebben az esetben az e-útdíj fizetése az útdíjszolgáltatónál vezetett folyószámlán keresztül, a „nyomkövető eszköz” által mért úthasználat alapján történik. E módszer választásakor a vezetett számlát előre szükséges feltölteni, ugyanis az utak használatára ez nyújt fedezetet.
2. Előre megváltott viszonylati jeggyel történő bevallás
E bevallási mód választása azok számára előnyös, akik az útdíjköteles szakaszokat alkalmanként használják. Ugyanis ebben az esetben az útvonalat előzetesen szükséges megtervezni – az ügyfélszolgálati portálon, vagy pedig az értékesítési pontokon -, melyhez az alábbi adatokat kell megadni:
- az út kezdő- és végpontja (maximálisan 4 érintési pont adható meg)
- a jármű legfontosabb adatai (környezetvédelmi osztály, tengelyszám, össztömeg, gépjármű magassága, rendszám, felségjel, kamionstop nyilatkozat)
A fenti adatok alapján a rendszer kikalkulálja a fizetendő díjat, mely alapján a viszonylati jegy megvásárolható. Fontos információk továbbá, hogy
- kizárólag a megadott útvonalra biztosít egyszeri úthasználatot
- az előre megváltott viszonylati jegy két naptári napig érvényes (az utazást megelőző max. 30 nappal vásárolható meg)
- közvetlenül az utazás megkezdése előtt vásárolt jegy a következő nap éjfélig használható.
Ellenőrzés és szankciók
Ahogyan azt korábban is megírtuk, az ellenőrzési jogkört a Rendőrség gyakorolja. A jogosulatlan díjhasználat – alacsonyabb díjfizetés/nemfizetés – kiszűrésére az alábbi eszközök állnak a hatóság segítségére:
- fixen telepített díjellenőrző állomások
- mobil ellenőrző egységek
- a határátkelőhelyeken kiépített, bővített ellenőrzési pontok.
A jogosulatlan használat szankciójaként közigazgatási bírságra kell számítani, mely kiszabására a joggyakorlat szerint kétféle módon kerülhet sor:
- helyszíni ellenőrzés során megállapított útdíj-szabálytalanság (ebben az esetben a járművezetőt terheli a felelősség)
- helyszíni megállítás nélküli, az ellenőrző rendszerek által megállapított szabálytalanság (ekkor a felelősség a gépjármű tulajdonosát, üzemben tartóját terheli)
Az útdíj bevezetése, valamint szabályainak betartása a tranzitforgalmat is érinti: a kiszabott bírság utólag, a következő határátlépés alkalmával is beszedhető.
E-útdíj kompenzációs megállapodás
A fuvarozók versenyképességének javítása érdekében az állam kedvezményes megállapodást kötött a fuvarvállalatokkal. Ennek értelmében
- a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó-költségek csökkennek
- a befizetett útdíj 7,5%-a levonhatóvá válik az iparűzési adóból
- a plusz díjteher finanszírozását lehetővé téve kedvezményes forgóhitel konstrukció kerül kialakításra.
Az útdíj bevezetésével tehát jelentős változásokra szükséges felkészülni, hiszen a magas költségek mellett körültekintő ügyintézést, folyamatos figyelmet, optimális útkialakítást, valamint rendszeres, és átlátható adminisztrációt követel meg.
Amennyiben bővebb információkra van szüksége, vagy kérdése merült fel, forduljon hozzánk bizalommal a 06 1 / 269 1631 telefonszámon, vagy a konyveles@arkconsulting.hu e-mail címen!
Készült: 2013.06.12.