Mire és kire fókuszál 2015-ben a NAv? - Ellenőrzési irányelvek

2015.02.27 14:47

Ígéretéhez és szokásaihoz híven február 20-án a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közzétette az idei évre vonatkozó ellenőrzési irányelveit. Mire jó, és kinek fontos ez? Mindenkinek! Nem, ez nem közhely, hiszen az ebben szereplő iránymutatók több szempont szerint kerültek felállításra.

2015-ben az alábbi tevékenységi körök kerültek az adóhatóság célkeresztjébe: közúti áruszállítók, csomagküldők és elektronikus kereskedők, ingatlan bérbeadók, fakitermelők... a sor tehát igen széles. De persze ez nem ilyen egyszerű, hiszen további fókuszpontok kerülnek meghatározásra - egyedi kockázati tényezők, a revizorok által "gyanúsan" vagy "nem egyértelműen" cselekvő adózók tábora.

"A gyanús adómagatartás" = Fokozott ellenőrzés

A hivatalos tájékoztatóban konkrét megnevezésre kerültek azok, akikre bizony az idei évben a revizorok nagy figyelmet szentelnek:

  • az újonnan alakult cégek
  • az online pénztárgépet használók
  • a székhelyváltók
  • a munkaerő-kölcsönzők
  • a jelentős készpénzforgalmat lebonyolító vállalkozások
  • a csőd-, felszámolási és kényszertörlési eljárás alatt álló adózók, valamint
  • az egyéni vállalkozók, és az őstermelők

A kiemelt cél: valós idejű ellenőrzések

Az idei év talán legfőbb célkitűzése a visszaélések megszorítása, valamint a gazdasági események valós időben történő ellenőrzése. Erre a január 1-től életbe lépő, és természetesen a korábbi években bekövetkező újítások/változások is felhívták a figyelmet:

  • Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer bevezetése - áruk mozgatásával összefüggő visszaélések lekövetésének megkönnyítése, gyorsabban leszűrhető kockázatos adózói körök (kiemelt szerepe van a láncügyletek és a körbeszámlázások visszaszorításában)
  • áfa bevallások gyakoriságának módosítása
  • belföldi tételes áfa-összesítő nyilatkozat változása (2 millió forint feletti áfa-tartalom helyett már 1 millió forinttól kötelező, VAGY önkéntes alapon minden számláról elkészíthető)
  • tagországokkal történő szorosabb együttműködés (automatikus információcsere keretében kapott adatok felhasználása; nemzetközi közigazgatási együttműködésből származó kockázati információ megosztása)
  • összehangolt adó-és vámszakterületi kockázatkezelésen alapuló, célzottabb kiválasztás
  • adóregisztrációs eljárás és fokozott adóhatósági felügyelet intézményének korábbi években történő bevezetése
  • technikai eszközök felhasználása az ellenőrzések során (pl. szoftverbetekintés)
  • beszedési/végrehajtási tevékenység hatékonyságának növelése

A sort persze még folytathatnánk, hiszen az elmúlt 5 év alatt az adóhatóság számos eszközt vet be az ellenőrzések hatékonyságának növelése érdekében.

Mit jelent ez az adónemek vonatkozásában?

Felmerülhet a kérdés, hogy a fenti célkitűzések mégis mit jelentenek az egyes adónemekre levetítve, melyek azok a pontok, melyekre az idei évben még erőteljesebb figyelmet kell szentelni? Az alábbiakban ezt foglaljuk össze!

  1. Általános forgalmi adó
    • bizonylatolási kötelezettség betartása
    • fiktív számlákkal történő költségcsökkentés
    • közösségi beszerzés, és belföldi értékesítés bevallásának és továbbértékesítésének eltitkolása
    • "csalásgyanús" export-import ügyletek bonyolítása
    • láncügyletek, körbeszámlázások
  2. Társasági adó
    • beruházásnak minősülő tételek elszámolása
    • bizonylat nélküli, vagy fiktív számlákra alapozott költségelszámolás
    • számviteli rend és bizonylati fegyelem betartása (kiemelt figyelmet kell szentelni a kötelező szabályzatok frissítésére)
    • jövedelem- (nyereség-)minimum utáni adókötelezettség teljesítése
  3. Foglalkoztatás, és a személyi jövedelemadó
    • foglalkoztatást terhelő adók és járulékok befizetése
    • munkavállaló bejelentése (munkaidő és bér tekintetében egyaránt)
    • jövedelemeltitkolást célzó ellenőrzések (vagyonosodási vizsgálatok)

 Mely tevékenységi körök szerepelnek az adóhatóság céltábláján?

Végezetül pedig zárjuk a sort azon tevékenységek ismertetésével, melyekre az idei évi ellenőrzések a leginkább fókuszálnak:

Kereskedelem

Mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, élelmiszergyártás

Ipar

4520 Gépjárműjavítás, -karbantartás

0146 Sertéstenyésztés

1610 Fűszerárugyártás

4623 Élőállat nagykereskedelme

0142 Egyéb szarvasmarha tenyésztése

24 Fémalapanyag gyártása

463 Élelmiszer, ital, dohányáru nagykereskedelme

0220 Fakitermelés

2511 Fémszerkezet gyártása

471 Nem szakosodott bolti vegyes kiskereskedelem

1011 Húsfeldolgozás

4120 Lakó- és nem lakóépület építése

4941 Közúti áruszállítás

1061 Malomipari termék gyártása

4791 Csomagküldő, internetes kiskereskedelem

5210 Raktározás, tárolás



5520 Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás



5610 Éttermi, mozgó vendéglátás



6420 Vagyonkezelés (holding)



6820 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése



7820 Munkaerő-kölcsönzés



8010 Személybiztonsági tevékenység


Továbbá nem szabad megfeledkezni azokról sem, akiket a revizorok jövedelmezőségi szempontból vesznek szemügyre:

  • 4532 Gépjárműalkatrész kiskereskedelme
  • 4778 Egyéb máshova nem sorolt új áru kiskereskedelme

A tét tehát nagy, így fontos, hogy időben készítse fel társaságát egy esetleges hatósági vizsgálatra! Amennyiben kérdése merült fel, vagy úgy érzi, segíthetünk, forduljon hozzánk bizalommal a 06 1 / 322 4260 telefonszámon, vagy az adotanacsadas@arkconsulting.hu e-mail címen!


Készítette: Tóth Ildikó, adótanácsadó
Készült: 2015.02.27.