Mire és kire fókuszál 2015-ben a NAv? - Ellenőrzési irányelvek
2015.02.27 14:47Ígéretéhez és szokásaihoz híven február 20-án a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közzétette az idei évre vonatkozó ellenőrzési irányelveit. Mire jó, és kinek fontos ez? Mindenkinek! Nem, ez nem közhely, hiszen az ebben szereplő iránymutatók több szempont szerint kerültek felállításra.
2015-ben az alábbi tevékenységi körök kerültek az adóhatóság célkeresztjébe: közúti áruszállítók, csomagküldők és elektronikus kereskedők, ingatlan bérbeadók, fakitermelők... a sor tehát igen széles. De persze ez nem ilyen egyszerű, hiszen további fókuszpontok kerülnek meghatározásra - egyedi kockázati tényezők, a revizorok által "gyanúsan" vagy "nem egyértelműen" cselekvő adózók tábora.
"A gyanús adómagatartás" = Fokozott ellenőrzés
A hivatalos tájékoztatóban konkrét megnevezésre kerültek azok, akikre bizony az idei évben a revizorok nagy figyelmet szentelnek:
- az újonnan alakult cégek
- az online pénztárgépet használók
- a székhelyváltók
- a munkaerő-kölcsönzők
- a jelentős készpénzforgalmat lebonyolító vállalkozások
- a csőd-, felszámolási és kényszertörlési eljárás alatt álló adózók, valamint
- az egyéni vállalkozók, és az őstermelők
A kiemelt cél: valós idejű ellenőrzések
Az idei év talán legfőbb célkitűzése a visszaélések megszorítása, valamint a gazdasági események valós időben történő ellenőrzése. Erre a január 1-től életbe lépő, és természetesen a korábbi években bekövetkező újítások/változások is felhívták a figyelmet:
- Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer bevezetése - áruk mozgatásával összefüggő visszaélések lekövetésének megkönnyítése, gyorsabban leszűrhető kockázatos adózói körök (kiemelt szerepe van a láncügyletek és a körbeszámlázások visszaszorításában)
- áfa bevallások gyakoriságának módosítása
- belföldi tételes áfa-összesítő nyilatkozat változása (2 millió forint feletti áfa-tartalom helyett már 1 millió forinttól kötelező, VAGY önkéntes alapon minden számláról elkészíthető)
- tagországokkal történő szorosabb együttműködés (automatikus információcsere keretében kapott adatok felhasználása; nemzetközi közigazgatási együttműködésből származó kockázati információ megosztása)
- összehangolt adó-és vámszakterületi kockázatkezelésen alapuló, célzottabb kiválasztás
- adóregisztrációs eljárás és fokozott adóhatósági felügyelet intézményének korábbi években történő bevezetése
- technikai eszközök felhasználása az ellenőrzések során (pl. szoftverbetekintés)
- beszedési/végrehajtási tevékenység hatékonyságának növelése
A sort persze még folytathatnánk, hiszen az elmúlt 5 év alatt az adóhatóság számos eszközt vet be az ellenőrzések hatékonyságának növelése érdekében.
Mit jelent ez az adónemek vonatkozásában?
Felmerülhet a kérdés, hogy a fenti célkitűzések mégis mit jelentenek az egyes adónemekre levetítve, melyek azok a pontok, melyekre az idei évben még erőteljesebb figyelmet kell szentelni? Az alábbiakban ezt foglaljuk össze!
- Általános forgalmi adó
- bizonylatolási kötelezettség betartása
- fiktív számlákkal történő költségcsökkentés
- közösségi beszerzés, és belföldi értékesítés bevallásának és továbbértékesítésének eltitkolása
- "csalásgyanús" export-import ügyletek bonyolítása
- láncügyletek, körbeszámlázások
- Társasági adó
- beruházásnak minősülő tételek elszámolása
- bizonylat nélküli, vagy fiktív számlákra alapozott költségelszámolás
- számviteli rend és bizonylati fegyelem betartása (kiemelt figyelmet kell szentelni a kötelező szabályzatok frissítésére)
- jövedelem- (nyereség-)minimum utáni adókötelezettség teljesítése
- Foglalkoztatás, és a személyi jövedelemadó
- foglalkoztatást terhelő adók és járulékok befizetése
- munkavállaló bejelentése (munkaidő és bér tekintetében egyaránt)
- jövedelemeltitkolást célzó ellenőrzések (vagyonosodási vizsgálatok)
Mely tevékenységi körök szerepelnek az adóhatóság céltábláján?
Végezetül pedig zárjuk a sort azon tevékenységek ismertetésével, melyekre az idei évi ellenőrzések a leginkább fókuszálnak:
Kereskedelem | Mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, élelmiszergyártás | Ipar |
4520 Gépjárműjavítás, -karbantartás | 0146 Sertéstenyésztés | 1610 Fűszerárugyártás |
4623 Élőállat nagykereskedelme | 0142 Egyéb szarvasmarha tenyésztése | 24 Fémalapanyag gyártása |
463 Élelmiszer, ital, dohányáru nagykereskedelme | 0220 Fakitermelés | 2511 Fémszerkezet gyártása |
471 Nem szakosodott bolti vegyes kiskereskedelem | 1011 Húsfeldolgozás | 4120 Lakó- és nem lakóépület építése |
4941 Közúti áruszállítás | 1061 Malomipari termék gyártása | 4791 Csomagküldő, internetes kiskereskedelem |
5210 Raktározás, tárolás | ||
5520 Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás | ||
5610 Éttermi, mozgó vendéglátás | ||
6420 Vagyonkezelés (holding) | ||
6820 Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése | ||
7820 Munkaerő-kölcsönzés | ||
8010 Személybiztonsági tevékenység |
Továbbá nem szabad megfeledkezni azokról sem, akiket a revizorok jövedelmezőségi szempontból vesznek szemügyre:
- 4532 Gépjárműalkatrész kiskereskedelme
- 4778 Egyéb máshova nem sorolt új áru kiskereskedelme
A tét tehát nagy, így fontos, hogy időben készítse fel társaságát egy esetleges hatósági vizsgálatra! Amennyiben kérdése merült fel, vagy úgy érzi, segíthetünk, forduljon hozzánk bizalommal a 06 1 / 322 4260 telefonszámon, vagy az adotanacsadas@arkconsulting.hu e-mail címen!
Készítette: Tóth Ildikó, adótanácsadó
Készült: 2015.02.27.