Mi a teendő, ha meghibásodott online pénztárgépe?
2014.08.15 09:59Az online pénztárgép kötelező használatáról már mi is többször nyújtottunk tájékoztatást Ügyfeleinknek: Kinek kötelező annak használata? Mi a célja a pénztárgép összeköttetésének?
Azonban az utóbbi időszak alkalmazási gyakorlata során gyakran fordulnak hozzánk tanácsért azzal kapcsolatban, hogy „Mi a teendő a pénztárgép meghibásodása esetén? Hogyan kell eljárnia az üzemeltetőnek?” Alábbi tájékoztatónkban összegyűjtöttük azokat a szabályokat, melyeket ez esetben szem előtt kell tartani.
Az alapok – Jogszabályi háttér
Azon adózók tekintetében, akik nyugtaadási kötelezettségüknek pénztárgép útján tesznek eleget, a törvény bizonyos váratlan helyzetekben lehetőséget nyújt a kézi nyugtára való visszatérésre. Ez alapján a kézi nyugta használatára a következő esetekben térhet vissza ideiglenesen a pénztárgép használatára kötelezett adózó
- pénztárgép meghibásodása,
- áramszünet,
- a pénztárgép bevonása,
- a pénztárgép eltulajdonítása,
- a pénztárgép megsemmisülése, elvesztése.
A pénztárgép meghibásodása esetén a meghibásodás bekövetkeztétől a pénztárgép megjavításáig vagy a cseregép biztosításáig, illetve a meghibásodott pénztárgép helyett üzembe helyezett pénztárgép üzembe helyezéséig, de legfeljebb a meghibásodás napjától számított 15. napig állíthat ki az adózó kézi nyugtát a pénztárgép helyett. Ennek értelmében tehát a meghibásodás észlelésétől 15 napon belül a pénztárgépet pótolni kell.
A rendelet alapján a meghibásodás bejelentését követően a szerviz köteles 5 napon belül megkísérelni a pénztárgép kijavítását. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor a bejelentőnek/üzemeltetőnek cseregépet kell kérnie a szerviztől, ha az nem ajánlja ez fel magától. A Nemzetgazdasági Minisztérium rendelete ugyanis kötelezi a pénztárgép forgalmazókat arra, hogy az üzemeltető kérésére 8 napon belül cseregépet biztosítson a javítás idejére.
A rendelet alapján a forgalmazónak/szerviznek mérlegelési jogköre nincs, amennyiben az üzemeltető kéri, a szerviz idejére cseregépet kell biztosítania!
Összefoglalva tehát a hatályos jogszabályok alapján az üzemeltetőnek kérnie kell a szerviztől cseregépet, mert kézi nyugtával csak 15 napig pótolható a pénztárgép, melyet a szerviznek a kérésnek megfelelően biztosítania kell.
Gyakorlati tapasztalatok
Az elmúlt időszak során szerzett tapasztalataink szerint a pénztárgépek nagy számban szoftverhibásak, mely javítása a törvényben nem pénztárgéppel történő nyugtaadási kötelezettség 15 napjánál hosszabb ideig tart. Sajnos a szervizek nem rendelkeznek elegendő cseregéppel, így nem tudják biztosítani – a külön ügyfélkérés ellenére sem – a helyettesítő pénztárgépet. Abban a tekintetben, hogy ilyen esetekben hogy oldható meg az online pénztárgéppel történő nyugtaadás – hiszen a kis- és középvállalkozási szektorban tevékenykedő vállalkozások zöme nem tud biztosítani tartalék pénztárgépet -, arra a hatóságok állásfoglalásáig várnunk kell.
Ezen időszakra vonatkozóan azonban azt javasoljuk, hogy
- a jogszabályoknak megfelelően rögzítsék pénztárgépnaplójukban a meghibásodás idejét, valamint a cseregép igénylését
- a jogszabályi előírásoknak minden esetben tegyenek eleget nyugtaadási kötelezettségének (ezen időszak alatt kézi nyugtaadással).
Amennyiben kérdése merült fel az online pénztárgépekkel kapcsolatban, forduljon hozzánk bizalommal az adotanacsadas@arkconsulting.hu e-mail címen!
Készítette: Tóth Ildikó, adótanácsadó
Készült: 2014.08.15.