Mi a teendő, ha meghibásodott online pénztárgépe?

2014.08.15 09:59

Az online pénztárgép kötelező használatáról már mi is többször nyújtottunk tájékoztatást Ügyfeleinknek: Kinek kötelező annak használata? Mi a célja a pénztárgép összeköttetésének?

Azonban az utóbbi időszak alkalmazási gyakorlata során gyakran fordulnak hozzánk tanácsért azzal kapcsolatban, hogy „Mi a teendő a pénztárgép meghibásodása esetén? Hogyan kell eljárnia az üzemeltetőnek?” Alábbi tájékoztatónkban összegyűjtöttük azokat a szabályokat, melyeket ez esetben szem előtt kell tartani.

Az alapok – Jogszabályi háttér

Azon adózók tekintetében, akik nyugtaadási kötelezettségüknek pénztárgép útján tesznek eleget, a törvény bizonyos váratlan helyzetekben lehetőséget nyújt a kézi nyugtára való visszatérésre.  Ez alapján a kézi nyugta használatára a következő esetekben térhet vissza ideiglenesen a pénztárgép használatára kötelezett adózó

  • pénztárgép meghibásodása,
  • áramszünet,
  • a pénztárgép bevonása,
  • a pénztárgép eltulajdonítása,
  • a pénztárgép megsemmisülése, elvesztése.

A pénztárgép meghibásodása esetén a meghibásodás bekövetkeztétől a pénztárgép megjavításáig vagy a cseregép biztosításáig, illetve a meghibásodott pénztárgép helyett üzembe helyezett pénztárgép üzembe helyezéséig, de legfeljebb a meghibásodás napjától számított 15. napig állíthat ki az adózó kézi nyugtát a pénztárgép helyett. Ennek értelmében tehát a meghibásodás észlelésétől 15 napon belül a pénztárgépet pótolni kell.

A rendelet alapján a meghibásodás bejelentését követően a szerviz köteles 5 napon belül megkísérelni a pénztárgép kijavítását. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor a bejelentőnek/üzemeltetőnek cseregépet kell kérnie a szerviztől, ha az nem ajánlja ez fel magától. A Nemzetgazdasági Minisztérium rendelete ugyanis kötelezi a pénztárgép forgalmazókat arra, hogy az üzemeltető kérésére 8 napon belül cseregépet biztosítson a javítás idejére.

A rendelet alapján a forgalmazónak/szerviznek mérlegelési jogköre nincs, amennyiben az üzemeltető kéri, a szerviz idejére cseregépet kell biztosítania!

Összefoglalva tehát a hatályos jogszabályok alapján az üzemeltetőnek kérnie kell a szerviztől cseregépet, mert kézi nyugtával csak 15 napig pótolható a pénztárgép, melyet a szerviznek a kérésnek megfelelően biztosítania kell.

Gyakorlati tapasztalatok

Az elmúlt időszak során szerzett tapasztalataink szerint a pénztárgépek nagy számban szoftverhibásak, mely javítása a törvényben nem pénztárgéppel történő nyugtaadási kötelezettség 15 napjánál hosszabb ideig tart. Sajnos a szervizek nem rendelkeznek elegendő cseregéppel, így nem tudják biztosítani – a külön ügyfélkérés ellenére sem – a helyettesítő pénztárgépet. Abban a tekintetben, hogy ilyen esetekben hogy oldható meg az online pénztárgéppel történő nyugtaadás – hiszen a kis- és középvállalkozási szektorban tevékenykedő vállalkozások zöme nem tud biztosítani tartalék pénztárgépet -, arra a hatóságok állásfoglalásáig várnunk kell.

Ezen időszakra vonatkozóan azonban azt javasoljuk, hogy

  • a jogszabályoknak megfelelően rögzítsék pénztárgépnaplójukban a meghibásodás idejét, valamint a cseregép igénylését
  • a jogszabályi előírásoknak minden esetben tegyenek eleget nyugtaadási kötelezettségének (ezen időszak alatt kézi nyugtaadással).

Amennyiben kérdése merült fel az online pénztárgépekkel kapcsolatban, forduljon hozzánk bizalommal az adotanacsadas@arkconsulting.hu e-mail címen!

 

Készítette: Tóth Ildikó, adótanácsadó
Készült: 2014.08.15.