Lakáshitel-támogatás 2015

2015.04.10 15:03

Tavaly komoly szereplőként jelent meg a cafeteria rendszerben a munkáltatói lakáshitel-támogatás - bár csupán bővítésről beszélhetünk, maga a juttatási elem nem újkeletű, mégis a 2014-es évben vált vezető szereplővé.

A támogatás ugyan komoly adminisztrációt jelent a munkáltatóknak, azonban érdemes elgondolkodni e támogatásról, hiszen jelentős összegeket takaríthatnak meg az ebben résztvevő felek. Ebben nyújtunk segítséget alábbi összefoglalónkban, melyben a támogatás alapjait vesszük számba, illetve ismertetjük a lakáshitel-támogatást szabályozó, január 1-től módosult NGM rendeletet.

A munkáltatói lakáshitel-támogatás szabályai

Elsőként fontosnak tartunk néhány pontot tisztázni, melyeket a lakáshitel-támogatás nyújtása előtt a munkáltatóknak alaposan át kell gondolniuk. Mire is gondolunk?

  • A támogatás az éves cafeteria-keretet nem érinti, abba nem számítandó bele. Tehát az évi 450 ezer forintos béren kívüli juttatási keretösszeg mellett nyújtható a munkavállalónak e támogatás!
  • A támogatás egyáltalán nem érinti a munkabér összegét. Ennek eredményeképp tehát nem csökkenthető a támogatási összeggel a munkavállaló munkabére! Ezt kiemelten fontos szem előtt tartani, hiszen erre az adóhatóság fokozott figyelmet szentel!
  • A munkavállaló részére akár több lakáscélú hitelére vonatkozóan is nyújtható a támogatás - a feltételeknek való megfeleltség esetén.
  • Egy lakásra vonatkozóan több magánszemély is igényelheti a lakáshitel-támogatást munkáltatójától. Az tehát nem kizáró feltétel, ha ugyanarra az ingatlanra a pár másik tagja munkáltatójától már igénybe veszi a támogatási összeget! (Természetesen itt is fontos, hogy az összes feltételnek maradéktalanul megfeleljünk.)

Mit kell vizsgálni?

Ahogyan az tavalyi szakmai workshopunkon is részletes bemutatásra került, számos dokumentumot, és adatot kell a munkáltatónak ellenőriznie, és bizonyos "check-listán" végigmennie ahhoz, hogy egyáltalán kiderülhessen, nyújtható-e a lakáshitel támogatás az adott munkavállalónak. Hogy mire? Lakás vásárlására, építésére, bővítésére, korszerűsítésére (nem keverendő össze a felújítással), valamint vissza nem térítendő támogatásra (ideértve munkáltató által nyújtott lakáscélú felhasználásra nyújtott kölcsön elengedett összegét, illetve a lakáscélú felhasználásra hitelintézettől, vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez, a hitelhez kapcsolódó más kötelezettségek megfizetéséhez nyújtott támogatás).

Azonban fontos, hogy kizárólag akkor nyújtható adó- és járulékmentesen e támogatás, amennyiben az alábbi kritériumok mindegyike teljesül:

  • Hitelszerződés
    A hitel, melyhez a munkáltató támogatást nyújt, kizárólag lakáscélú lehet, felújításra nem vonatkozhat! (hitelszerződés felülvizsgálata, illetve szükség esetén az adásvételi szerződés áttekintése)
    UPDATE! 2015. január 1-től, ha a hitelszerződésből megállapítható, hogy ezt egy lakáscélú hitelt kiváltó hitel visszafizetése céljából kötötték, úgy a munkáltatói támogatás - a többi feltételnek való megvalósulás esetén - folyósítható!
  • Tulajdonjog, méltányolhatóság
    A lakás, melyhez a munkavállaló a hitelt igényelte a saját vagy rész tulajdona, vagy abban haszonélvező, és megfelel a méltányolható lakás fogalmának (tulajdoni lap vizsgálata; méltányolhatóság esetében a lakás szobaszámainak és az együtt lakók vizsgálata)
  • Munkáltatói támogatás maximális értéke
    A támogatás összege maximum az ingatlan vételár, vagy teljes építés költség, korszerűsítés, akadálymentesítés 30%-a lehet, de több munkáltató esetén is öt egymást követő évben ilyenként folyósított összegekkel együtt legfeljebb 5 millió forint (adásvételi szerződés felülvizsgálata, a számlák alapos áttekintése, illetve a jogerős építési engedély ellenőrzése, munkaviszony megszűntetéskor kapott igazolás)
  • Bankszámla
    Lakáscélú felhasználásra felvett hitel visszafizetésére, törlesztésére adott támogatás esetében vizsgálni szükséges a munkavállaló által megadott bankszámlaszámot (bankszámlakivonat). Továbbá itt tudjuk ellenőrizni a hiteltörlesztést is.

Abban az esetben, ha feltárásra került, hogy a munkáltató jogosulatlanul adta a támogatást munkavállalójának, úgy az összeg 120%-a után jövedelemként kell adóznia a támogatásban részesülő magánszemélynek, valamint a munkáltatónak is! Így felelős munkáltatóként az utólagos ellenőrzést semmilyen körülmények között nem javasoljuk!

A változások

A 2015. január 1-jén módosításra került NGM rendelet néhány könnyítést hozott a lakáshitel támogatás folyósításában. Ugyanis a gyakorlatban számos problémával találkozhattak az érintettek a támogatás utalásakor, hiszen az alábbi három lehetőség közül választhattak a munkáltatók:

  • a támogatási összeg utalása a magánszemély saját önálló, giro-képes hitelszámlájára
  • az összeg folyósítása a hitelt nyújtó hitelintézet törlesztéshez használt központi elszámoló számlájára, vagy
  • a támogatás továbbítása a munkavállaló saját, a hitelt nyújtó hitelintézetnél vezetett folyószámlájára.

Az utolsó pont esetében történt változás 2015-től. Ugyanis nyilvánvalóan a munkáltatónak az a legegyszerűbb, és egyben legkevesebb többletterhet jelentő megoldás, ha a munkabérrel egyidejűleg utalja a lakáscélú támogatást - természetesen ennek megjelölésével - munkavállalója számára. Azonban ha ezt nem a hitelt nyújtó hitelintézetnél vezette, úgy ez a megoldás nem jöhetett szóba, úgy a fenti további két lehetőség közül kellett megoldást találnia, mely jelentős adminisztrációt okozott. Így tehát az idei évtől egyetlen kritérium van a munkavállaló saját folyószámlájára történő utaláskor, mégpedig az, hogy azt a hitel törlesztésére használja fel. (Így tehát már nem probléma az az eset, ha a munkavállaló egy adott cégcsoportba tartozó jelzálogbanktól veszi fel a hitelt, de a törlesztés egy másik, szintén a cégcsoportba tartozó banknál vezetett folyószámláról történik.)

Továbbá fontos változás, hogy a hitelek köre is, így az idei évtől már akadálymentesítésre is felhasználható.

Amennyiben Ön is elgondolkodott azon, hogy munkavállalója lakáscélú terveit e támogatással segítené, azonban nem tudja, hogy fogjon hozzá az ellenőrzésnek, forduljon hozzánk bizalommal a berszamfejtes@arkconsulting.hu e-mail címen!


Készítette: Ujj Enikő, bérszámfejtési- és munkaügyi vezető
Készült: 2015.04.10.