Így módosultak a munkaügyi ellenőrzés szabályai
2014.02.21 11:07Sok esetben csak legyintenek annak hallatán, hogy fokozódó munkaügyi ellenőrzést tart a hivatal, hiszen úgy gondolják, hogy vállalkozásuknál minden a legnagyobb rendben van, nem találhatnak semmilyen szabálytalanságot. Azonban apróbb problémák, kellemetlenségek ebben az esetben is előfordulhatnak, melyek komoly szankciókat vonhatnak maguk után.
A Nemzeti Munkaügyi Hivatal még szigorúbb ellenőrzési hullámot indít az idei évben, melynek előzményeként a munkaügyi ellenőrzés szabályait reformálták meg. Az új rendelkezések 2013. december 1-jén léptek életbe, melyek jelentősen felülírták eddigi folyamatokat.
Az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabbakat, illetve mindazon szempontokat, melyeket egy esetleges ellenőrzés során nagy erőkkel vizsgálnak a felügyelők, így azokra elengedhetetlen idejében felkészülniük a társaságoknak.
A változások
Az egyes foglalkoztatási törvények módosításáról szóló 2013. évi CLXXIX. törvény hatályba lépésével számos ponton módosította az 1996. évi LXXV. törvény (Met.) munkaügyi ellenőrzésre vonatkozó bekezdéseit.
Míg korábban a munkaügyi hatóság az ellenőrzési tevékenységét a hatályos ellenőrzési irányelv alapján végezte, melynek közzétételi határideje minden év február 20-a volt, addig mostantól az ellenőrzési időszakot megelőző 45 napig kell eleget tenniük ennek közzétételéről.
Ez az alábbiakat tartalmazza:
- adott év kiemelt ellenőrzési, vizsgálati céljait
- az ellenőrizendő főbb tevékenységi köröket, szakmákat, vagy ágazatokat.
Továbbá fontos változás, hogy a foglalkoztató saját maga munkaügyi hatósági ellenőrzés alá vonását nem kérelmezheti.
Az ellenőrzés sarokkövei
Fontos kiemelten kezelni azt a tényt, hogy a munkaügyi ellenőrzések sok esetben előzetes bejelentés nélkül, váratlanul történnek. Így attól a pillanattól kezdve, hogy a munkaügyi hatóság munkaügyi felügyelői megjelentek, a jegyzőkönyvbe bármilyen jelentéktelennek tűnő dolog belekerülhet, mely jelentős kihatással lehet az eljárás további szakaszaiban.
Alapvetően az ellenőrzések célja
- a munkavállaló jogainak, érdekeinek biztosítása
- a munkavállalói jogviszony rendezettségének felülvizsgálata
- a jogkövető vállalkozások versenyhátrányának csökkentése
- a munkahelyek teljes körű megtartása.
A törvényi előírásoknak megfelelően a munkaügyi ellenőrzés a legszélesebb körben az alábbiakra terjed ki:
- a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséhez szükséges jognyilatkozat alakszerűségére, munkavállaló életkori feltételekre, a munkaszerződés lényeges tartalmi elemeire és a foglalkoztató írásbeli tájékoztatási kötelezettségére vonatkozó rendelkezések ellenőrzése,
- a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével, megszűnésével, illetve megszüntetésével összefüggő bejelentési kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése,
- megváltozott munkaképességűek, nők, illetve fiatalkorúak foglalkoztatásával kapcsolatos jogszabályok betartásának ellenőrzése,
- a munka- és pihenőidőre a munkaviszonyra vonatkozó szabályok betartásának ellenőrzése,
- jogszabályban, kollektív szerződésben vagy ágazatra, alágazatra kiterjesztett kollektív szerződésben megállapított munkabér mértékére, illetve annak védelmére vonatkozó rendelkezések felülvizsgálata,
- foglalkoztatásra irányuló jogviszony megszűnésével összefüggő igazolások kiállítására és kiadására, illetve a munkaviszony megszűnéséhez, megszüntetéséhez kapcsolódó elszámolás megtörténtére vonatkozó rendelkezések ellenőrzése,
- a munkaerő-kölcsönzésre, illetve a munkaerő-kölcsönzési tevékenység végzésére jogosító jogszabályok betartásának ellenőrzése,
- harmadik országbeli állampolgárok magyarországi foglalkoztatásának engedélyezésére, illetve a harmadik országbeli és a szabad mozgás és tartózkodási jogával rendelkező állampolgárok foglalkoztatására vonatkozó jogszabályok betartásának ellenőrzése,
- a harmadik országbeli állampolgár és a szabad mozgás és tartózkodási jogával rendelkező személy magyarországi foglalkoztatásának bejelentésére vonatkozó jogszabályok betartásának ellenőrzése,
- a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvényben meghatározott foglalkoztatói kötelezettség betartásának ellenőrzése
(A munkáltató legkésőbb a harmadik országbeli állampolgár munkába lépésének napján köteles meggyőződni arról, hogy a harmadik országbeli állampolgár érvényes tartózkodási engedéllyel vagy más tartózkodásra jogosító engedéllyel, valamint a keresőtevékenység folytatására jogosító engedéllyel rendelkezik-e.
A munkáltató a harmadik országbeli állampolgár által bemutatott érvényes tartózkodási engedély vagy más, tartózkodásra jogosító engedély másolatát a foglalkoztatás időtartama alatt köteles megőrizni.)
A kiszabható szankciók
Mint ahogy azt a fentiekben is említettük, az ellenőrzés során a felügyelők jegyzőkönyvet készítenek megállapításaikról, melyben rögzítik
- az ellenőrzés során tett megállapításokat
- a szabálytalanságokat alátámasztó bizonyítékokat
- a munkát végzők adatait,
- tanúvallomásokat,
- a foglalkoztató, vagy képviselőjének, illetve a munkavállaló nyilatkozatát.
A munkaügyi felügyelő az ellenőrzés során tapasztalt szabálytalanságok miatt az alábbi intézkedésekkel élhet:
- Figyelemfelhívás – A legenyhébb szankció, mely során felhívják a foglalkoztató figyelmét a szabályok betartására.
- További foglalkoztatás megtiltása – Erre példának okáért abban az esetben kerülhet sor, ha nincs írásban foglalt munkaszerződés, vagy abból kötelező tartalmi elemek hiányoznak. Illetve ide sorolható még a foglalkoztató írásbeli tájékoztatási kötelezettsége is, melyről nagyon sok munkáltató nem tudja, hogy ez is a kötelezettségei közé tartozik.
- Kötelezés – A feltárt szabálytalanságot a foglalkoztatónak meghatározott időn belül meg kell szüntetnie.
- Központi költségvetésbe történő befizetésre kötelezés – Erre akkor kell számítani, ha a foglalkoztató a harmadik országbeli állampolgárt tartózkodási engedély, illetve munkavállalási engedély nélkül foglalkoztatja.
- Munkaügyi bírság kiszabására javaslatot tehet – Például abban az esetben, ha 16. életévét be nem töltött személyt foglalkoztat (kivétel a Munka törvénykönyvben meghatározott speciális esetek).
- Foglalkoztató tevékenységtől való eltiltása – Például abban az esetben, ha az előírt engedéllyel, nyilvántartásba vétellel nem rendelkezik a foglalkoztató.
Munkaügyi bírság megfizetése minden esetben a foglalkoztatót terheli, melynek összege 30 ezer forinttól 10 millió forintig is terjedhet.
Ha az ellenőrzés megkezdésekor a foglalkoztatottak létszáma a 20 főt nem haladja meg, a munkaügyi bírság összege 30 ezer forinttól 5 millió forintig terjedhet.
A bírság mértéke az előbb ismertetett felső korlátok kétszeres is lehet – tehát akár 20 millió forint -, ha a foglalkoztató ugyanazt a jogsértést 3 éven belül elköveti.
2014-re vonatkozó irányelvek
Mint ahogy azt az életbe lépő változások is alátámasztják, az idei évben még nagyobb figyelmet szentelnek a munkavállalók érdekeinek képviseletére. Az erre az évre vonatkozó munkaügyi ellenőrzési irányelveket – már a fentiekben ismertetett módosítások alapján – 2013. november 14-én hozták nyilvánosságra. (Erről bővebb információkat erre a linkre kattintva érhet el.)
Összefoglalva tehát erre kell felkészülni, és kiemelt figyelmet szentelni 2014-ben:
Ellenőrzési időszak |
Célcsoport |
Kiemelt szempontok |
2014. I. félév |
egészségügyi szolgáltatók |
munkavédelmi előírások |
2014. II – III. negyedév |
építőipari kivitelezések helyszínei |
munkavédelmi előírások |
2014. március-április |
védett munkavállalók (nők, fiatalkorúak, megváltozott munkaképességűek) |
foglalkoztatási helyzet felmérése, szabályszerűségének vizsgálata |
II. félév |
anyagmozgatásra vonatkozó munkavédelmi szabályok |
|
II. félév |
bányavállalatok |
egészségügyi célvizsgálat társhatósággal |
2014. június – július |
általános |
foglalkoztatásra vonatkozó alapvető szabályok |
2014. nyár |
általános |
hőségriadóra vonatkozó szabályok |
2014. október – november |
általános |
munkabérrel kapcsolatos szabályok |
Ezek irányt mutatnak ugyan, azonban nem kizárólagosak, hiszen ellenőrzések bármely szektorban előfordulhatnak – akár egy volt munkavállaló panaszbejelentését követően.
Érdemes tehát körültekintően felülvizsgálni a dokumentációkat, szükség esetén aktualizálni azokat, valamint a fennálló speciális helyzeteket felmérni, és szükség esetén tanácsadás keretein belül konzultálni.
Amennyiben kérdése merült fel, vagy segítségére lehetünk az ellenőrzésre való felkészülésben, forduljon hozzánk bizalommal a berszamfejtes@arkconsulting.hu e-mail címen!
Készítette: Ujj Enikő, bérszámfejtési és munkaügyi vezető