Fontos változás 2015. január 1-től - FELIR, azaz élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer
2014.12.12 09:20A 2013. évben elkezdett fejlesztés eredményeként megszületett az élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer (FELIR). Ennek eredményeként megvalósult az aktív élelmiszerlánc szereplők azonosítása, valamint a rendszer segítségével egységesen kezelhetők a szereplők adatai (többek között a felügyeleti díjra vonatkozóan is), így lényegében egy átfogó ellenőrzési rendszer került kiépítésre.
E változást az élelmiszerlánc szereplőinek fokozottan szem előtt kell tartaniuk. (Az érintett kört a 2008. évi XLVI. törvény 2.§-a részletesen felsorakoztatja, melyről e letölthető dokumentumban részletesen tájékozódhat!)
Miért vált szükségessé a FELIR kialakítása?
A korábbi nyilvántartásba-vételi folyamatok nem voltak egységesek, így az Ügyfelek tájékoztatása nehézkes volt, melynek eredményeként a hatósági ellenőrzések és a mintavételek összehangolása is körülményessé vált. A FELIR-rendszer kialakításával azonban mindez egyszerűen kezelhető, hiszen
- a hivatal által nyilvántartott adatok könnyedén elérhetők, ellenőrizhetők
- az elektronikus ügyintézés meggyorsítja a folyamatokat.
Milyen változásokat hoz ez a jövőben?
A 2008. évi XLVI. törvény 38/A. §-ban rögzítettek szerint 2015. január 1-től kizárólag azon szállítók/gyártók termékei kerülhetnek élelmiszer-kereskedelmi forgalomba, amely cégek a felügyeleti díj megfizetésével a 2015. január 1-vel hatályba lépő "FELIR" elektronikus nyilvántartásba kerültek. Tehát azon vállalkozóktól, akik nem rendelkeznek azonosítóval nem vásárolható, nem továbbértékesíthető, sőt szállításra és tárolásra sem vehető át termék.
A hatályos törvényi előírások szerint a rendelkezés megsértése - tehát azonosítószám nélküli termékkereskedelem - esetén az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv mind a vásárló, mind az átvevő vonatkozásában alkalmazza a törvényben előírt jogkövetkezményeket (pl. tevékenységvégzés részleges vagy teljes felfüggesztése; termék lefoglalása, forgalomból való kivonása; bírságok kiszabása - minimum 15 ezer forint, mely a jogszabálysértés súlyosságának függvényében növekszik).
A FELIR kereső alkalmazásának oldalán pedig ellenőrizhető, hogy
- a vámtarifaszám alapján a forgalmazott termék FELIR köteles-e
- a vállalkozás adott TEÁOR száma alapján FELIR regisztráció kötelezett-e
- az adott vállalkozás rendelkezik-e FELIR azonosítóval.
A regisztráció a felügyeleti díj bevallási rendszeren keresztül végezhető el a NÉBIH weboldalán. A nyilvántartásba vett adatokról az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv igazolást állít ki, melyet a honlapon tesz közzé elektronikusan hitelesítve az alábbi adatokkal:
- FELIR azonosító,
- ügyfélnyilvántartási szám, vagy technikai azonosító
- természetes személy esetén az Ügyfél neve és születési dátuma
- társaságok esetén a cégnév és az adószám
- bejelentett tevékenységek, és tevékenységi helyek
(Fontos, hogy papír alapú igazolás kizárólag ügyfélkérésre kerül kiadásra a jogszabályi előírásokban foglalt különdíj ellenében.)
A FELIR hatálya alá tartozó termékekről részletes tájékoztatást a NÉBIH oldalán közzétett dokumentumban találhat, melyben vámtarifaszám alapján kereshet!
Összefoglalva tehát 2015. január 1-től minden élelmiszerlánc szereplőnek rendelkeznie kell FELIR azonosítóval, ugyanis kizárólag e termékek kerülhetnek kereskedelmi forgalomba. Fontos tehát, hogy ellenőrizze, szükséges-e a regisztráció, és a jövő évi hatékony ügymenet biztosítása érdekében tegye meg a szükséges lépéseket, melyhez javasoljuk, kérje könyvelője segítségét!
Amennyiben kérdése merült fel, vagy további információkra van szüksége a FELIR rendszerrel kapcsolatban, forduljon hozzánk bizalommal!
Készült: 2014.12.12.