Beszámoló készítés - Közelgő feltöltési határidő
2014.04.25 09:45A könyvelési munka legösszetettebb feladata az év végi beszámoló és mérleg készítése. A téma aktualitását egyrészt a közelgő feltöltési határidő, június 2-a jelenti, másrészt a folyamat, amely e mögött van, és jelenleg könyvelő kollégáink napi munkájának nagy részét teszi ki.
Könyvelő kollégáinknak egy konkrét feladatlistán kell pontról pontra végigmenniük ahhoz, hogy elkészítsék a végleges beszámolókat. Ez a folyamat nem egyoldalú, több ponton szükséges a pénzügyes vagy ügyvezető visszajelzése és válasza, hiszen kollégáink pusztán bizonylat alapon dolgoznak – tehát merülnek fel kérdéseik.
Az alábbiakban összefoglaljuk azokat a pontokat, amelyekre többnyire Ügyfeleink közreműködésével tudunk pontot tenni, ezért könyvelő kollégáinktól ilyen témák kapcsán számíthatnak megkeresésre.
A beszámoló készítés közben felmerülő egyeztetések az Ügyféllel
- Vevő-szállító analitika egyeztetése
A könyvelésen rögzítik a rendelkezésre álló bizonylatokat, bankkivonatokat, és pénztár ki- és befizetéseket. Ez alapján előáll egy lista, amelyen úgymond nyitott tételek maradnak – hiszen azokhoz nem találtunk bizonylatokat. Sok esetben előfordul, hogy ezek a tételek ki lettek fizetve, csak nincs róla bizonylat, vagy azt nem juttatták el hozzánk. Azért, hogy ezeket a hiányzó információkat összegyűjtsük, a listát szükséges az Ügyféllel egyeztetni.
- Függő tételek egyeztetése
A banki tételek könyvelése során fény derül olyan tételekre, amelyekhez nem tartoznak bizonylatok (számla, nyugta, stb.). A cég könyvelője azonban látja, hogy pénzügyi tranzakció történt, ám nem tartozik hozzá az azt alátámasztó bizonylat – tehát nem ismerjük annak hátterét (pl. milyen költség, melyik hónapot érinti a teljesítés, mekkora az áfa-tartalom, stb.) Kollégáink kiküldik ezeket a függő tételeket Ügyfeleink számára, hogy áttekintsék, és döntést hozzanak arról, hogy azt kivezessék-e a könyvelésből úgy, hogy megfizetik a társasági adót utána, vagy esetleg visszafizetik azt a vállalkozás bankszámlájára, pénztárába.
- Elhatárolások
Bármilyen tevékenységnél előfordulhatnak olyan tételek, amelyek kiszámlázása és kifizetése megtörtént, ám a teljesítése nem az adott tárgyévre (jelenleg 2013 a vizsgált év) vonatkozik. Például amikor egy projekt kiszámlázásra került, és a hozzá kapcsolódó költségek is megjelentek, ám a projekt ténylegesen később fejeződött be – tehát a felmerülő bevételeket és költségeket arányosan el kell osztani (határolni) a két év között. Ezeket az időbeli elhatárolódásokat viszont csak az érintettek tudják, ezért kérdezik könyvelő kollégáink Ügyfeleinket erről.
- Év végi leltár
Tekintettel, hogy a május 31-e jelenti az üzleti év lezárását, ekkor kell a készlettel rendelkező – főként a kereskedelmi tevékenységet végző cégeknek – leltárt is készíteni, tehát a vállalkozás feladata ezt elkészíteni. Ez a leltár egy egyszerű lista, amely tartalmazza az alábbi adatokat:- áru megnevezése
- darabszáma
- nettó egységára
- Tárgyi eszköz egyeztetése
Ez alapján tudják a cég könyvelésében rögzíteni, hogy azon eszközök, melyek nem kerültek az adott évben eladásra, azok készletet képezzenek – tehát így nem csökkentheti az iparűzési adó és társasági adó alapját, melynek eredményeként a vállalkozás eredménye nem torzul. A könyvelő által átküldött listát át kell nézni, és meg kell jelölni azokat az eszközöket, amelyek tönkrementek, elvesztek, selejtezték őket, stb.
Ha ez megtörtént, ezekhez szükséges készíteni egy selejtezési jegyzőkönyvet – erre vonatkozó mintát könyvelő kollégánk küld át Ügyfeleinknek -, és a visszakapott, Ügyfél által kitöltött jegyzőkönyv alapján kerülhetnek kivezetésre az eszközök a cég könyveiből.
Kollégáink a felsorolt tételek egyeztetése után elkészítik a végleges beszámolókat, amelynek feltöltéséhez két dolgot szükséges még a társaság vezetőjének megtenni:
- a 3 000 Ft-os közzétételi díjat meg kell fizetni és
- cégszerűen alá kell írni az elkészült dokumentumokat.
Amennyiben a beszámolók kapcsán kérdésük merülne fel, állunk rendelkezésükre!
Készült: 2014.04.25.